Diensten van onze assistentiewoningen

Naast een aangepaste huisvesting met een veilige en aangename leefomgeving bieden wij een intern aanbod van facultatieve diensten aan, om je zelfredzaamheid te ondersteunen. Bij aanvang van je bewoning licht de woonassistent je deze dienstverlening toe. Tevens bevraagt zij je over de diensten waar je gebruik wenst van te maken. Je geniet hierbij de grootst mogelijke keuzevrijheid.

Aangepaste huisvesting met een aangename en veilige leefomgeving

24-uur permanentie via het noodoproepsysteem

In elk vertrek van de woning is er een noodoproepsysteem aangebracht.
In noodsituaties kan je dag en nacht, door een druk op de rode knop, beroep doen op het verplegend en verzorgend personeel van het woonzorgcentrum. Bewoners met een mobiliteitsstoornis kunnen gebruik maken van een halszender met een draagbare alarmknop of oproeppeer met verlengdraad.

Bewegingsbewaking

In de badkamer van elke woning is een bewegingsmelder geïnstalleerd.
Wanneer er na X aantal uren geen beweging in de badkamer gedetecteerd wordt, wordt het noodoproepsysteem geactiveerd. Een verpleegkundige zal langskomen om vast te stellen wat er aan de hand is. Je kan aan de woonassistent doorgeven of je dit systeem wenst in- of uit te schakelen.

Video-parlofonie

Dit systeem laat je toe om degene die aanbelt op voorhand te kunnen visualiseren. Via de parlofoon kan je de bezoeker te woord staan en vervolgens toegang verlenen.

Elektrische bediende rolluiken en/of zonnewering

Met een druk op de knop kan je je rolluiken en/of zonnewering op elk moment van de dag op- en neerhalen. De rolluiken houden koude, wind, regen, fel licht en zonnestralen tegen. Bovendien dempen ze ook lawaai.

Brandmeldsysteem met rook- en branddetectie

Elke woning is voorzien van rook- en brandmelders. Wanneer er rook of brand aanwezig is in je woning, activeren deze melders het brandmeldsysteem en start de brandprocedure.

Lift

De personenlift laat de bewoners toe om zich vlot te begeven naar de verdiepen.

Tuin, terras en petanquebaan

Hier kunnen de bewoners onbeperkt gebruik van maken en heerlijk vertoeven.

Fietsenberging

Er is een berging voorzien in de garage naast het schoolgebouw waar de bewoners hun fiets kwijt kunnen.

Mogelijkheid tot huur garage

Naargelang de beschikbaarheid van vrije garages kan je een garage huren.
De kostprijs voor de huur van een garage bedraagt 3 euro per dag.

Afvalberging

In de eerste technische ruimte, gelegen met ingang aan de zijkant van het gebouw, kan afval (restafval, PMD, glas en papier) gedeponeerd worden. Wij staan in voor de verwijdering van het afval.

Gebruik van ‘t Zaaltje

Op de gelijkvloerse verdieping is er een grote gemeenschappelijke ruimte met kitchenette voorzien. Deze ruimte sluit aan op het terras en de tuin. De bewoners kunnen hier samen koffie drinken. Tevens kunnen de bewoners dit zaaltje reserveren voor familiefeestjes. In de kitchenette is servies voorzien voor 24 personen.

Cafetaria van het woonzorgcentrum

De bewoners van de GAW zijn welkom in de cafetaria van het WZC. Indien gewenst, kunnen zij daar hun middagmaal nuttigen.

Centrum van Dendermonde

Op loopafstand kunnen de bewoners hun boodschappen doen, de markt bezoeken, een pannenkoek gaan eten…

Facultatieve interne dienstverlening

INBEGREPEN IN DE DAGPRIJS

Animatie

De bewoners van de GAW zijn welkom op verschillende animatieactiviteiten in het WZC. Het aanbod hangt wekelijks uit op het informatiebord in de inkomhal van de GAW. Bewoners van de GAW kunnen ook deelnemen aan de wekelijkse misviering die doorgaat op donderdag om 10.30 uur in de stille ruimte van de cafetaria.
In de gang naar de cafetaria is er een computerhoek voorzien.
Elk seizoen wordt er een huiskrantje bedeeld en vier keer per jaar gaat er een gebruikersraad door. Deze raad is samengesteld uit bewoners en vertegenwoordigers van de GAW. Deze raad vormt een advies- en overlegorgaan voor alle aspecten van de dagelijkse werking van de GAW.

Levering medicatie

Je kan uw medicatie tijdens de weekdagen gratis laten bezorgen in uw woning. Tijdens het weekend dien je je te wenden tot de apotheker van wacht.

Versturen van brieven

Brieven die je wenst te versturen kunnen gedeponeerd worden in de brievenbus van de inkomhal van het woonzorgcentrum. Je kan deze ook afgeven aan het onthaal, waar je ook postzegels kan verkrijgen.

Onderhoud

Wij staan in voor het onderhoud, de verlichting en verwarming van de gemeenschappelijke ruimten, het onderhoud van de technische installaties, de lift en de tuin. Een keer per jaar reinigen we de glasgordijnen.

De aanwezigheid en dienstverlening van de woonassistent

De woonassistent staat in voor het beheer van de wachtlijst en het onthaal van nieuwe bewoners. Zij is het aanspreekpunt voor alle vragen van de bewoners van de GAW. Zij verleent op uw verzoek advies aangaande de coördinatie van de zorg- en dienstverlening.

Garantie op crisis- en overbruggingszorg

Door de aanwezigheid van het oproepsysteem en de bewegingsbewaking in iedere woning is er een garantie op crisiszorg. In geval van een noodoproep wordt vanuit het WZC met de bewoner onmiddellijk contact opgenomen en wordt het nodige gedaan om de bewoner passende zorg te verstrekken. Tevens zal de GAW ook instaan voor de nodige hulp na de crisiszorg, totdat de bewoner hulp kan krijgen van de thuiszorgdiensten van zijn keuze. Deze overbruggingszorg kan enkel voor korte tijd door de GAW verleend worden.

Voorrangsregeling naar het woonzorgcentrum

Indien je zelfredzaamheid vermindert en de complexiteit van je zorg toeneemt, geniet je een voorrangsregeling naar het woonzorgcentrum. Voor een residentiële opname dient je wel te voldoen aan het RVT-profiel. Dit betekent dat je zwaar zorgbehoevende moet zijn.
Indien je na een ziekenhuisopname, onvoldoende hersteld bent om zelfstandig naar je woning terug te keren, krijg je voorrang in ons Centrum voor Kortverblijf.

NIET-INBEGREPEN IN DE DAGPRIJS

Middagmaal

Elke middag kan je in de cafetaria van het woonzorgcentrum een middagmaal nuttigen. Dieetvoeding is te verkrijgen op doktersvoorschrift. De afrekening van de maaltijden gebeurt via de maandelijkse verblijfsfactuur.

Kostprijs:

  • Maaltijd genuttigd in de cafetaria:          7,5 euro per persoon
  • Maaltijd genuttigd door bezoeker in de cafetaria:  9 euro per persoon

In geval van ziekte of tijdelijke zorgafhankelijkheid kan de maaltijd tegen een meerkost van 1 euro bezorgd worden in je flat.

Was

Je kan je persoonlijke was zelf of door je familie laten doen. In de badkamer van de woning is een aansluiting voorzien voor een wasmachine en condensatiedroogkast. Tevens kan je je was uitbesteden aan de externe wasserij waarmee wij samenwerken.

Kapper

Op de gelijkvloerse verdieping van het woonzorgcentrum is een kapsalon. Bewoners van de GAW kunnen hier gebruik van maken.

Wassen van de buitenkant van de ramen

De buitenkant van de ramen van de gemeenschappelijke delen van de GAW worden 4 keer per jaar gewassen door een glazenwassersbedrijf. Dit is op kosten van de GAW. Je kan terwijl, geheel vrijblijvend, ook gebruik maken van hun dienstverlening om de ramen aan de buitenzijde van je flat te laten wassen.

Gebruik van het bad van het Woonzorgcentrum

Je kan gebruik maken van de accommodatie van het woonzorgcentrum voor het nemen van een bad met of zonder begeleiding van een medewerker van het woonzorgcentrum.

Externe dienstverlening

Naast onze interne dienstverlening kan je bijkomend beroep doen op thuiszorg. Je kan met elke vraag omtrent thuiszorg terecht bij de woonassistent. Zij zal je informatie verschaffen en je in het bereik brengen van je gewenste thuiszorgdiensten.

Poetsdienst

Deze dienstverlening kan instaan voor het gewoon onderhoud van uw woning. Kostprijs per uur op basis van inkomen of via dienstencheque.

Thuisverpleging

Deze dienstverlening bestaat uit het verstrekken van alle verpleegkundige zorgen: helpen bij het wassen en aankleden, klaarzetten en toedienen van medicatie, wondzorg… Volgens nood en behoefte te organiseren van 1 x per week tot 3 x per dag.

Gezins-en bejaardenhulp

Deze dienstverlening bestaat uit de normale gezinstaken en het gewoon huishoudelijk werk zoals boodschappen doen, koken, wassen, strijken, poetsen, …
Daarnaast kunnen zij ook helpen bij de dagelijkse verzorging en bieden ze, indien nodig, ondersteuning op psychosociaal vlak.
Kostprijs per uur op basis van inkomen.